Proteïnen

Proteïnen – eiwitten in je voeding

Eiwitten zijn gemaakt van aminozuren. Er zijn 22 verschillende aminozuren waarvan 9 essentieël zijn, de essentiële aminozuren. Elke dag heeft je lijf aminozuren nodig, zowel de essentiële als de niet-essentiële.

Wat bevat veel proteïne?

De essentieële aminozuren moeten uit voeding komen. Dierlijke bronnen van eiwitten zijn: vlees, vis, kip, eieren en kaas. Plantaardige bronnen zijn: brood, rijst, pasta, bonen, noten en paddestoelen.

Waar is proteïne goed voor?

Proteïnen worden vaak gegeten door sporters, omdat proteïnen de bouwstoffen zijn die spieren nodig hebben voor reparatie en groei. Bij krachtsport en bij fitness (cardio training) spelen eiwitten dus een belangrijke rol in de voeding. Kinderen in de groei, senioren, vegetariërs en veganisten gebruiken ook vaak extra proteïnen bij hun voeding. Als je weinig vlees of vis eet heb je 20 – 30% meer proteïnen nodig. Extra proteïnen omdat er een verhoogde behoefte is of omdat er geen vlees op het menu staat.

Proteïnerijke voeding speelt een belangrijke rol bij het afvallen en bij intermittent fasting. Koolhdyraten (suiker) worden als eerste gebruikt als brandstof door je lijf. Een teveel aan koolhydraten wordt opgeslagen als vet (rond je middel). Teveel vet heeft hetzelfde effect, het overschot dat niet wordt verbrandt wordt opgeslagen voor later. Proteïnen vult goed, verzadigd en is gezonder in vergelijking tot koolhydraten (suiker) en vetten. Heb je in het ziekenhuis gelegen? Dan adviseert de diëtiste je vaak om extra eiwitrijke drinkvoeding te gebruiken.

Wat zijn magere proteïnen?

Proteïnen bevatten altijd 4 kcal per 1 gram eiwit. Magere proteïnen is voeding die rijk is aan eiwit en maar weinig vet bevat. Voorbeelden van magere proteïnen zijn: rood vlees, kipfilet, eieren en groenten. Plantaardige eiwitrijke voeding bevat vaak veel koolhydraten. Gelukkig ook veel vezels om de glycemische waarde laag te houden.

Hoe kun je meer proteïnen eten?

Begin je maaltijden te plannen met:

  • 1 een bron van proteïnen
  • 2 een combinatie van twee verschillende groenten
  • en pas als 3e een bron van koolhydraten.

Lukt het niet met eten? Voeg dan een proteïnen-shake toe als onderdeel of vervanging van je maaltijd.

Proteïne als ontbijt

Wil je afvallen? Je kunt vermageren met proteïne. Bij al onze afslank-adviezen beginnen wij de dag om 12:00 uur met een plantaardige eiwit-shake. ’s Morgens is je voorraad koolhydraten hopelijk leeg en haal je je energie uit het verbranden van vet. Als je ontbijt met proteïnen verleng je de tijd dat je vet verbrandt. Je moet die vetverbranding wel aanzetten anders maakt je lijf glucose (suiker) van je eiwitten. Lees hier meer over vetverbranden.

Hoeveel proteïne heb je nodig?

De hoeveelheid is ongeveer 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht. Als je 80 kilo weegt heb je dus 64 gram proteïnen per dag nodig. Dat is ruim 250 kcal of 10% van je dagelijkse energie. Belangrijk is de samenstelling van je proteïnen: alle aminozuren zijn nodig, die kies voor verschillende bronnen.

Plantaardige proteïnen – maaltijdvervanger, shakes en repen.

Juvo proteïnen is plantaardig en gemaakt met verschillende plantaardige eiwitten die samen alle benodigde dagelijkse aminozuren leveren. Een combinatie van bruine rijst proteïnen, granen, paddestoelen, vlaszaad, superfoods en nog 30 ingrediënten. Hier vind je de samenstelling van Juvo raw green protein.

Gemakkelijk extra proteïnen om te vermageren?

Het merk reset36 heeft een breed assortiment repen, shakes, koekjes, toetjes en soepen met extra veel eiwitten.

Meer lezen over proteïnen? Hier vind je pagina van het voedingscentrum. Hier vind je onze blogs over voeding met eiwitten.

Proteïnen als voedingssupplement, maaltijdvervanger of maaltijdcomponent.
Van hoog naar laag sorteren
Tonen als Foto-tabel Lijst

4 producten

per pagina
Van hoog naar laag sorteren
Tonen als Foto-tabel Lijst

4 producten

per pagina