Omega olie

Omega-3 visolie Essentiële vetzuren zijn noodzakelijk voor de gezondheid.

Het lichaam maakt deze vetzuren niet zelf, het moet met gezonde voeding geconsumeerd worden. Omega-3 olie worden gevonden in; koud-water-vis, sommige algen en wieren, rauwe noten en rauwe zaden.

Suppletie met essentiële vetzuren is een gemakkelijk en goede manier om de vetzuren te consumeren. Om de vetzuren uit voeding te krijgen moet er 3x per week vette verse wilde vis gegeten worden. Omega-3 vetzuren uit visolie worden ook toegepast bij de behandeling van; Artritis en ontstekingen, ADHD en geheugen, Cholesterol en bloeddruk, Depressie en wisselende stemmingen, Gezondheid van de spijsvertering, Ogen, Huid en haar, Hart.

  • 250 mg EPA/DHA zorgt voor een normale werking van je hart.
  • 500 mg EPA/DHA is goed voor de ogen en hersenen van je baby.
  • 2000 mg EPA/DHA draagt bij aan normaal gehalte van triglyceriden in je bloed.
  • 3000 mg EPA/DHA behoud een normale bloeddruk.
  • DHA is goed voor je gezichtsvermogen en hersenfunctie.

EPA en DHA de essentiële vetzuren voor hart- en bloed-vaten, ogen, geheugen, huid en hersenen. Zelfs speciaal voor kinderen zijn er omega-3 visolie capsules die de normale ogen-functie en hersenfunctie in stand houden.

omega-3 met vitaminen vegan

Minimale hoeveelheden EPA en DHA.

Voor de claim (het gezondheidseffect) van een voedingssupplement met visolie moet 1 dagdosering minimaal 250 mg EPA en DHA bevatten. (check dus altijd het aantal capsules dat per dag genomen moet worden).

Vers is altijd beter

Verse vette wilde vis is de beste bron, maar helaas, niet vaker dan 3x per week een portie vette vis. De omega-3 olie van Arctic Fresh is buitengewoon vers. Geen oxidatie, dus maximale opname in de spijsvertering. Dus ook geen oprispingen. Dus geen vislucht in uw adem, geen vissmaak in de mond en geen stinkende boeren en zure oprispingen. Olie bindt zich met zuurstof en wordt ranzig. Deze verbinding (vetzuren met zuurstof) kan slecht worden afgebroken en opgenomen. Lees hier alles over totox-waarde.

Blijft de visolie in goede conditie? Wordt de olie niet ranzig? Bederft de visolie?

De basis, de vissen waarvan de olie wordt gemaakt, moeten direct na de vangst worden verwerkt. Visafval dat geselecteerd wordt bij de produktie van filets is goed te controleren. Deze verse visolie wordt direct na de vangst op het schip verwerkt.

Unieke verpakking voor visolie

olje omega-3 drinkolie

De basis-olie, de Olje Torsk is pure kabeljauwlever-olie. De Olje ADEK bevat toegevoegde vitaminen: de vetoplosbare vitaminen A, D3, E en K2. De Olje vegan is een plantaardige omega-drinkolie gemaakt van Algenolie en lijnzaadolie.

Duurzame verse visolie. Aluminium vers-verpakking voor de beste bescherming tegen licht en zuurstof, garantie voor de laagste Totox-waarde. De heldere lichtgele olie heeft een constante kwaliteit, de smaak en geur zijn altijd hetzelfde.

Voedingssupplementen (visolie) graag bij voorkeur koel bewaren. Vanaf de produktie tot aan het versturen wordt de visolie bevroren en gekoeld bewaard. De unieke verpakking garandeert dat er geen licht op de olie komt. De verpakking bevat alleen visolie en een klein beetje stikstof, geen zuurstof. Na gebruik bevat de verpakking minimaal zuurstof omdat de verpakking meevormt met de inhoud. Verser kan niet.

Sommige omega-3 visolie-capsules hebben vitamine E toegevoegd. Dit is in dit geval een conserveringsmiddel die de visolie beschermt. De Arctic Fresh-olie heeft dit niet nodig

Kan ik ook vis eten voor mijn omega-3?

  • Ja dat kan. Maar dan wel vette verse wilde vis.
  • Vers omdat de olie niet ranzig mag worden.
  • Vet omdat magere vissoorten te weinig omega-3 bevatten.
  • Wilde vis omdat het percentage omega-3 in wilde vis hoger is.

Kweekvis kreeg vroeger vismeel te eten, nu wordt dat met soja-meel gedaan en is het percentage omega-3 in kweekvis gedaald!

Zware metalen en toxinen in vis

Het nadeel van veel vis eten is het risico op PCB’s, zware metalen, dioxinen en radioactieve straling. Veel zee-water is vervuild en de vis die daar zwemt neemt het afval op. Vet is een ideale opslag-plaats voor toxinen en zware metalen. Belangrijk is daarom het gebied waar gevist wordt voor de omega-3 visolie; schone zee is nog steeds te vinden.

Omega-3 gezondheidsclaims

Er zijn een aantal gezondheids-claims die gebruikt mogen worden om consumenten uit te leggen wat het effect van omega 3 vetzuur is. Zo is een dagelijkse consumptie van 200 mg DHA goed voor je kind als je zwanger bent of borstvoeding geeft. Elke dag 2000 mg voor het behoud van normale triglyceride waarden (bloedvetten) en 3000 mg voor het behoud van een normale bloeddruk. Om de gezondheids-effecten van omega 3 vetzuren te realiseren moeten er meer vis en noten gegeten worden dan geadviseerd wordt. Immers dat advies ging uit van een minimum om gezond te blijven. Om gezonder te worden moet je meer consumeren. Wil je om gezondheids-redenen omega 3 gebruiken dan zou je 3, 4 , 5 porties vis, plus noten, plus de goede vetten in de keuken moeten gebruiken.

Omega-3 vetzuren voor de huid

Omega-3 vetzuren ondersteunen de structuur en soepelheid van de huid. Omega-3 reguleert de vocht-vet-balans in de huid en draagt bij aan de vermindering van ontstekingen in het lichaam en in de huid. De vetzuren vormen essentiële bouwstenen van de huid. Zij houden de celwanden soepel en gehydrateerd. Verbetert de hydratie van de huid. Een goede vetzuren-balans vermindert ontstekingen.

DHA ondersteunt de huidstructuur en houdt de celmembranen gezond. EPA ondersteunt de vet- en vocht regulering. Het houdt de huid soepel en het voorkomt dat de huid uitdroogt. Omega-3 (o.a. EPA en DHA) verbetert de functie van de huid, vermindert zonschade en remt hyperpigmentatie, remt het verdrogen van de huid, vermindert jeuk, versnelt wondheling (remt ontsteking), voorkomt de ontwikkeling van huidkanker.

Bijwerkingen omega-3

Alle bijwerkingen van omega-3-supplementen worden veroorzaakt door visolie met te hoge totox. De olie is teveel geoxideerd, niet vers. Hierdoor vermindert de opname van vetzuren en leidt het tot opboeren. Een tweede voorwaarde voor het effect van omega-3-vetzuren is: problemen met de opname en vertering van de olie. O.a. Door dysbiose in de darmen, als de darmflora niet goed werkt heeft suppletie van omega-3 geen zin. Vitamine A, D, selenium ondersteunen de activiteit van omega-3.

Kwik en toxinen in vis

Als je meer dan 2 porties vette vis per week eet loop je het risico om teveel kwik binnen te krijgen. De overheid heeft bepaald dat bij 2 porties vette vis (2 x 150 gram) je net niet teveel kwik consumeert…… Overigens is haring relatief veilig.

Conclusie

De conclusie; voor je gezondheid kun je heel moeilijk voldoende omega-3 uit voeding krijgen. Laat staan als je therapeutische doseringen van 1000, 2000 of zelfs 3000 mg wilt gebruiken. Je moet dan je voeding aanvullen met supplementen. Kies dan wel een getest produkt, dus een visolie-supplement dat gegarandeerd geen tot nauwelijks toxinen en kwik bevat en een zeer lage totox-waarde heeft.

Is visolie duurzaam?

Niet alle visolie is duurzaam. Niet alle visolie-supplementen zijn vrij van beschermde en ongewenste vissen. Er horen geen dolfijnen in de omega-3-supplementen. Duurzame visserij is een belangrijke garantie. Sommige omega3-capsules hebben een keurmerk genaamd Friend of the sea (vriend van de zee). Deze vissers houden zich aan strikte regels en worden gecontroleerd.

Visolie voor vegetariërs en veganisten?

De bron van de omega-3 olie blijft in de meeste gevallen verse vis uit een schone zee. Dus visolie is niet geschikt voor vegetariërs en veganisten.

verse omega 3
Omega-3 (EPA en DHA) uit vis en planten.
Van hoog naar laag sorteren
Tonen als Foto-tabel Lijst

8 producten

per pagina
Van hoog naar laag sorteren
Tonen als Foto-tabel Lijst

8 producten

per pagina